• Home
  • Vita
    • Duo Berger
    • Weggefährten
    • Studium
  • Konzerte und Termine
  • Media
    • Fotos
    • Video
  • Diskographie
  • Blog
  • Shop

Bach Frenquencies 60-90

Was für ein Titel? Worauf deuten die beiden Zahlen 60 – 90?
Der Bezug zu Zahlen spielt bei Bach eine tragende Rolle. Johann Sebastian Bach hat auf der Grundlage von Zahlen eine unglaubliche Architektur und Botschaft seiner Werke im Geist des „Soli Deo Gloria – Allein Gott zur Ehre“ geschaffen.
Alle Werke dieses Albums stammen von Johann Sebastian Bach oder haben direkt mit ihm zu tun. So hat er das Konzert von Alessandro Marcello für Orgel bearbeitet. Auf dieser Aufnahme erklingt es mit den Bach´schen Ornamenten. Die Komponisten Piazzolla und Schostakowitsch nehmen Bezug zum „Wohltemperierten Klavier“. Im Zentrum steht das Konzert d-Moll BWV 1052. Johann Sebastian Bach hat es für seine Zwecke als Cembalokonzert bearbeitet. Die Originalfassung für ein Streichinstrument, Violine oder Violoncello piccolo, das Bach in Kantaten eingesetzt hat, ist verschollen. Julius Berger und Andrei Pushkarev haben das Werk für Violoncello piccolo, ein um eine Quinte höher gestimmtes Violoncello, instrumentiert. Den Orchesterpart übernehmen Vibraphon und Marimba. Die Übertragung auf andere Instrumente entspricht der Praxis von Bach selbst. Die Besonderheit dieser Aufnahme ist der durchgehende ruhige Puls von ungefähr 60 Schlägen pro Minute, der den Menschen zu sich bringt, nach innen. Die Instrumentenwahl entspricht dem inneren Anliegen dieser Aufnahme: Vibraphon und Marimba im Puls mit dem Herzen und das Cello als Gestalter einer Lebensmelodie – eine moderne Interpretation des Geistes der eingespielten Werke. Die Einheit zwischen Puls der Musik und Puls des Menschen verleiht der Aufnahme eine Aura, von der die Künstler glauben und hoffen, dass das Wort zutrifft, das Bach in seiner Luther Bibel vermerkt: „Bey einer andächtigen Musique ist allezeit Gott mit seiner Gnaden Gegenwart.“
Seit mehr als 40 Jahren ist der in Augsburg geborene Cellist Julius Berger aus dem Musikleben nicht mehr wegzudenken. Und das nicht nur weil er ein wunderbarer Interpret ist, den der berühmte Kritiker Wolf-Eberhard von Lewinski nach seiner zweiten Aufnahme
der Cello-Suiten von Bach einen „Propheten des Cellos“ nannte. Seine jüngste Aufnahme erhielt den begehrten „Supersonic Award“. Andrei Pushkarev (Vibraphon) ist neben seinen Solotätigkeiten auch festes Mitglied des Kremerata Baltica Chamber Orchestra. Bis heute hat er den Status eines anerkannten Solisten sowie eines Hauptpercussionisten dieses Ensembles. Der weltberühmte Geiger Gidon Kremer gründete das Orchester 1997. Seit 1999 tourte Andrei mit Kremerata Baltica um die Welt und nahm an unzähligen Konzerten teil. Pavel Beliaev (Marimba) ist freischaffender Musiker. Neben dem solistischen Spiel gilt seine Leidenschaft vor allem dem Musizieren in kammermusikalischen Formationen. Auch er spielt sehr oft zusammen mit der Kremerata Baltica auf zahlreichen Tourneen.

What kind of title? What do the two numbers 60 – 90 indicate?
The reference to numbers plays a major role at Bach. On the basis of numbers, Johann Sebastian Bach created an unbelievable architecture and message for his works in the spirit of “Soli Deo Gloria – Glory to God alone”.
All works on this album come from Johann Sebastian Bach or are directly related to him. He arranged the concert by Alessandro Marcello for organ. On this recording it sounds with the Bach ornaments. The composers Piazzolla and Shostakovich refer to the “Well-Tempered Clavier”. The focus is on the Concerto in D minor BWV 1052. Johann Sebastian Bach arranged it as a harpsichord concerto for his own purposes. The original version for a string instrument, violin or violoncello piccolo, which Bach used in cantatas, has been lost. Julius Berger and Andrei Pushkarev have orchestrated the work for violoncello piccolo, a violoncello tuned a fifth higher. Vibraphone and marimba take over the orchestral part. The transfer to other instruments corresponds to the practice of Bach himself. The peculiarity of this recording is the continuous calm pulse of about 60 beats per minute, which brings the person to himself inward. The choice of instruments corresponds to the inner concern of this recording: vibraphone and marimba in the pulse with the heart and the cello as the creator of a melody of life – a modern interpretation of the spirit of the recorded works. The unity between the pulse of the music and the pulse of the human being gives the recording an aura that the artists believe and hope that the word that Bach notes in his Luther Bible applies to: “With a devout music, God is always present with his grace. “ Vibraphone and marimba in the pulse with the heart and the cello as the creator of a melody of life – a modern interpretation of the spirit of the recorded works. The unity between the pulse of the music and the pulse of the human being gives the recording an aura that the artists believe and hope that the word that Bach notes in his Luther Bible applies to: “With a devout music, God is always present with his grace. “ Vibraphone and marimba in the pulse with the heart and the cello as the creator of a melody of life – a modern interpretation of the spirit of the recorded works. The unity between the pulse of the music and the pulse of the human being gives the recording an aura that the artists believe and hope that the word that Bach notes in his Luther Bible applies to: “With a devout music, God is always present with his grace. „
The Augsburg-born cellist Julius Berger has been an integral part of musical life for more than 40 years. And not just because he is a wonderful interpreter, the famous critic Wolf-Eberhard von Lewinski after his second recording
called the cello suites by Bach a „prophet of the cello“. His most recent recording received the coveted „Supersonic Award“. Andrei Pushkarev (vibraphone) is a permanent member of the Kremerata Baltica Chamber Orchestra in addition to his solo activities. To this day he has the status of a recognized soloist as well as a main percussionist in this ensemble. The world-famous violinist Gidon Kremer founded the orchestra in 1997. Andrei has toured the world with Kremerata Baltica since 1999 and has taken part in countless concerts. Pavel Beliaev (marimba) is a freelance musician. In addition to playing solo, his main passion is making music in chamber music formations. He also plays very often on numerous tours with the Kremerata Baltica.

CD bestellen

 

Share
Back
2016 ® ALL RIGHTS RESERVED – JULIUS BERGER  | Über | Impressum/Legal Information (imprint) | Kontakt
Share
Share